Gra z rodziny mankala znana pod nazwami oware, awale, awele, wari.
Gra dla dwóch graczy rozgrywana na planszy 2x6 dołków (pól), z których każdy zawiera początkowo po 4 kamyki.
Jeden rząd dołków jest jednego gracza, drugi - drugiego.
Gracze wykonują ruchy na zmianę.
Ruch polega na wzięciu kamyków z jednego dołka własnego rzędu i "posianiu" ich po jednym po kolejnych dołkach wokół planszy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Jeśli sianie "robi pełne kółko", to pomija się dołek, z którego zostały pobrane.
Przykład siania kamyków z dołka "d"
Jeśli ostatni posiany kamyk znajdzie się w dołku przeciwnika i razem z nim będzie ich tam dwa lub trzy, to są zbijane.
Jeśli poprzednie dołki przed ostatnim też zawierają dwa lub trzy kamyki, to one również są zbijane - wszystkie z dołków przeciwnika aż do dołka, w którym będzie inna liczba kamyków niż dwa lub trzy.
Przykład posianie kamyków z dołka "f", powodujący zbicie tych z dołków "k", "j", "i".
Jeśli po posianiu kamyków zbite miałyby zostać wszystkie kamyki z dołków przeciwnika, pozbawiając go możliwości wykonania ruchu, to bicie nie następuje - kamyki pozostają w dołkach.
Jeśli przeciwnik pozostaje bez kamyków, to wymagany jest ruch, który da mu kamyki do wykonania kolejnego ruchu. Jeśli nie ma takiego ruchu, to następuje koniec gry i pozostałe kamyki liczone są na konto gracza, u którego się znajdują.
Celem gry jest zbicie więcej kamyków od przeciwnika.
Zbicie przez któregoś z graczy więcej niż połowy kamyków automatycznie kończy grę i oznacza zwycięstwo.
Trzykrotne powtórzenie sytuacji na planszy również kończy grę. Każdy z pozostałych kamyków liczony jest wtedy na konto gracza, po którego stronie się znajduje.
Jeśli gracze zdobędą jednakową liczbę kamyków, następuje remis.
cc by-nc