Kurnik
gry online | turnieje 9395 graczy

tysiąc - zasady gry

Gra dla 2-4 graczy z użyciem małej talii (od 9 do asa).

Starszeństwo kart: 9, walet, dama, król, 10, as.

Pierwszy rozdający losowy, później kolejny na lewo od ostatniego.

Liczba rozdawanych kart przy grze w 3 osoby - po 7 kart, pozostałe 3 do musika; gra w dwie osoby - po 10 kart, reszta do dwóch musików po dwie karty.

LICYTACJA

Licytacja startuje od siedzącego po lewej rozdającego, który z automatu gra 100. Kolejni w kierunku na lewo mogą podnieść stawkę lub spasować.

Licytowane wartości muszą być wielokrotnościami 10.

Licytacja więcej niż 120 możliwa, tylko jeśli ma się jakiś meldunek.

Nie można licytować więcej niż 120 + wartość w meldunkach.

Zwycięzca licytacji to tzw. grający.

Grający przy grze w trójkę odkrywa musik, bierze karty i daje przeciwnikom po jednej karcie ze swoich; przy grze w dwie osoby - odkrywa jeden z dwóch musików, bierze karty i odkłada dwie wybrane zakryte w miejsce wybranego musika.

Grający deklaruje, ile ostatecznie gra - nie może to być mniej, niż licytował.

ROZGRYWKA

Grający wykłada kartę jako pierwszy, pozostali dokładają w kierunku na lewo.

Istnieje obowiązek dokładania do koloru i przebijania silniejszą kartą (pierwszy obowiązek ważniejszy). Zagrane karty (tzw. lewa) zdobywa gracz, który zagrał najsilniejszą kartę.

Meldunek to para dama-król jednego koloru - jedna z nich musi być zagrana jako pierwsza i zagrywający deklaruje "melduję".

Kolor meldunku staje się atutowym - karty w tym kolorze przebijają inne. Atu obowiązuje do końca rozdania lub nowego meldunku.

Wartości meldunków - kier (czerwień) 100, karo (dzwonek) 80, trefl (żołądź) 60, pik (wino) 40.

PUNKTACJA

Po zakończeniu rozdania podlicza się punkty za wzięte lewy.

Wartości karty przy podliczaniu - as 11, dziesiątka 10, król 4, dama 3, walet 2, dziewiątka 0.

Punkty za karty z musików zdobywa zwycięzca ostatniej lewy.

Jeśli grający zdobędzie co najmniej tyle punktów, ile deklarował, to dopisuje sobie deklarowaną wartość do swojego wyniku, a jeśli nie, to ją odpisuje.

Pozostali gracze zdobywają tyle, ile wzięli w kartach plus meldunki, zaokrąglone do wielokrotności 10 (od 5 w górę, poniżej - w dół).

Koniec następuje, gdy ktoś zdobędzie 1000 pkt. lub więcej. Jeśli kilku zdobędzie jednocześnie, to wygrywa ten z nich, który był grającym, a jeśli żaden nie był, to ten, kto zdobył więcej (a jeśli zdobyli po równo, to jest remis).

INNE

Grający może wycofać się z grania, rzucając tzw. bombę. Nie odpisuje mu się wtedy wylicytowanych punktów.

Pierwsza bomba jest bezkarna, przy kolejnych przeciwnikom dopisuje się po 60 pkt. (40 pkt. przy grze w czterech).

Mając 800 pkt. lub więcej, kolejne punkty zdobywa się, tylko będąc grającym.

Jeśli ktoś dostanie 4 dziewiątki, może poprosić o ponowne rozdanie.

Gdy gra jest w czterech, jeden w każdym rozdaniu jest "na musie" i nie bierze udziału we właściwej grze, ale otrzymuje punkty za karty z musiku - za asa 50 pkt., za meldunki wartość meldunku.

Tysiąc - zagraj online


pomoc | uwagi | kontakt

cc by-nc